Dubai (Partea 4) – Dubai traditional (Deira si Bur Dubai)

          Am tot facut referiri la Dubai in multe articole (Dubai – traditional, modern, multicultural, Dubai Marina, Downtown Dubai) ca la un oras modern, intesat de cladirile si constructiile cele mai noi si spectaculoase. Dubaiul are insa si el istoria sa, scurta ce-i drept dar o istorie, o istorie si o traditie ce trebuie descoperite, pentru a intelege de unde si-a inceput evolutia si unde isi are originile acest oras infloritor si cosmopolit de astazi.

Inceputurile Dubaiului dateaza din 1833 cand aproximativ 800 de membri ai tribului Bani Yas, condus de familia Maktoum s-au stabilit la gura canalului Dubai Creek. Avand un port natural pentru accesul pe mare, Dubai, cu pozitia sa strategica pentru comert, s-a dezvoltat intr-un centru de pescuit si navigatie.

Pana la sfarsitul secolului 20, Dubai era deja un port infloritor iar souq-urile de pe partea Deira a Creek-ului aveau deja peste 350 de comercianti in acel moment facand aceasta zona cea mai mare zona comerciala de pe coasta. Dupa infundarea Creek-ului in 1950 si dragarea canalului navigabil volumul cargo a crescut intarind pozitia emiratului de hub comercial major in regiune. Petrolul, descoperit in 1960, a devenit un agent de crestere si prosperitate pentru Dubai. Veniturile din petrol au fost utilizate pentru a finanta proiectele majore de infrastructura incluzand aici un port si un nou terminal la Aeroportul International Dubai. Aceste proiecte au pavat calea pentru dezvoltarea ulterioara a orasului, ce continua inca si in prezent.

De-a lungul unei perioade scurte de timp, Dubai a fost transformat intr-un centru regional de turism si afaceri.

Din 1960 seicul Zayed Bin Sultan Al Maktoum, ulterior conducator al Abu Dhabi-ului si seicul Rashid Bin Saeed Al Maktoum, au visat la crearea unei federatii a emiratelor in regiune. Visele lor s-au realizat in 1971 cand Dubai, Abu Dhabi, Sharjah, Ajman, Umm Al Quwain, Fujairah si (in 1972) Ras Al Khaimah s-au unit pentru a crea Emiratele Arabe Unite.

Sub seicul Zayed Bin Sultan Al Nahyan, primul presedinte al UAE, UAE s-a dezvoltat intr-una dintre cele mai vibrante economii ale lumii iar in ultimele 3 decade, Dubai a luat decizia strategica de a se dezvolta intr-o destinatie turistica de calitate.

Dubaiul traditional se intinde astfel la gura canalului Creek prin vechile cartiere Deira, aflat pe partea nordica a Creek-ului si Bur Dubai, pe partea sa sudica.

O incursiune in aceasta parte a Dubaiului poate incepe in Deira, usor accesibila cu ajutorul metroului, cea mai apropiata statie fiind Al Ras. Deira este o zona animata unde isi au radacinile traditiile comerciale ale Dubaiului. Este cea mai pitoreasca zona de bazaruri, totul gravitand in jurul souq-ului de aur, cel mai cunoscut si mai frumos amenajat, cu acoperis de lemn si magazine elegante de bijuterii. Magazinele de pe stradutele adiacente bazarului au bineinteles tot acest specific. De fapt, toate strazile formeaza un mare bazar organizat pe categorii de produse vandute. Labirintul stradutelor este plin de magazine de aur, parfumuri si esente, mirodenii dar si multe alte mai putin traditionale.

Naif Souq este mai frumos organizat, el se afla in cadrul unei cladiri vechi cu arhitectura specifica iar marfa vanduta aici consta in proportie destul de mare in articole vestimentare arabesti sub toate formele sale si tot felul de alte lucruri de calitate destul de indoielnica.

La orice colt de strada comerciantii incearca sa vanda ‘fake-uri’ de tot felul, ceasuri si genti in special, insa fara a fi agresivi, la un simplu refuz isi vad de treaba lor.

Cand tot haosul de aici devine suficient este timpul si pentru ceva mai relaxant astfel ca directia catre Baniyas Road si malul Creek-ului este cea mai potrivita.

Pentru a ajunge pe celalalt mal al Creekului se poate alege varianta sosea, peste podul Al Maktoum, dar o alternativa mult mai placuta este traversarea canalului cu abra, o barca taxi cu fundul plat ce face parte din transportul public al orasului.

De-a lungul Creek-ului exista mai multe statii de abra, costul unei calatorii de pe un mal pe altul este de doar 1 dirham.

O experienta si mai frumoasa este inchirierea unei abre pentru o plimbare privata de aproximativ o ora de-a lungul apei cu optiunea de debarcare pe celalalt mal, in Bur Dubai. Pretul se negociaza cu barcagiul, undeva la 120 de dirhami dar depinde si de capacitatea fiecaruia de a scoate cel mai bun pret.

Briza ce mangaie barca in mersul sau lin, acoperisul ce asigura umbra calatorilor sunt ideale dupa o plimbare prin caldura orasului. Astfel se pot admira constructiile ridicate pe mal si multitudinea de ambarcatiuni ce populeaza Creek-ul.

 Traficul pe canal este intens; vechile dhow-uri creeaza un contrast intens cu arhitectura moderna a cladirilor noi construite pe Baniyas Road, bulevardul paralel Creek-ului din partea Deira. Dhow-rile, aceste barci traditionale din lemn, erau folosite pentru comertul maritim cu tari ca India, Pakistan si Iran. Ele se mai folosesc si astazi in scop comercial dar foarte mult si in scop turistic aici intrand si organizarea de croaziere cu cina la bord. Alaturi de acestea numeroase abra, la fel de vechi, brazdeaza canalul dar si ambarcatiuni mai moderne, watertaxi-uri, ferry-uri, vaporase, iahturi.

Pe latura nordica a Creek-ului s-au ridicat fatade moderne de sticla, unele apartinand unor cladiri notabile ale Dubaiului:
– Banca Nationala a Dubaiului – o cladire inspirata de dhow-urile ce plutesc pe Creek. Ea are un perete curbat de sticla reprezentand panza umflata de vant. Baza cladirii este acoperita de sticla verde, simbolizand apa iar acoperisul este din aluminiu repezentand carena barcii.
– Etisalat Tower – cladirea din otel si sticla proiectata de Arthur Erickson, are in varf o ‘minge de golf’ ce adaposteste antenele radio ale Etisalat.

O croaziera pe Creek va va purta spre partea de est a canalului pana la Podul Plutitor, trecand pe sub podul Al Maktoum destinat traficului auto si inapoi in vest, catre curbura sa, ce adaposteste Al Shindagha, o importanta zona de cultura a orasului. Aici se afla casa restaurata si muzeul defunctului conducator, seicul Saeed Al Maktoum, precum si Heritage si Diving Village, un complex cultural ce reconstituie viata traditionala araba.

Partea de sud a Creekului este partea cladirilor mai putin futuriste, printre care se evidentiaza si cladirea Ministerului de Finante si Guvernul.

Debarcand pe aceasta latura a Creekului, dupa o nuca de cocos racoritoare, veti pasi in vechiul souq din Bur Dubai ce incepe chiar de pe malul apei, la statia de Abra Dubai Old Souq. Bazarul a fost renovat si are acum un inpunator acoperis din lemn.

Zona este dedicata in special textilelor, marea majoritate a magazinelor comercializand articole vestimentare traditionale si mai ales celebrele esarfe in carouri, obiectivul tinta al vanzatorilor de aici fiind turistii. Acestia sunt destul de agasanti, repetand intr-una cuvantul ‘Cashmir’ si scotandu-si marfa la inaintare. Tot pentru turisti si-au format si o tactica speciala de a-i atrage in magazinele lor: asezarea unei esarfe pe cap cu pretextul de a se poza, apoi conducerea in interiorul magazinului pentru admirarea in oglinda dupa care evident incepe negocierea pentru respectivul produs sau a altora scoase rapid de pe rafturi, oferind cu o viteza uimitoare nenumarate alternative mai ieftine dar nu la fel de calitative.

O data iesiti de aici, cu sau fara o gaura in buget, si mergand in continuare catre podul Al Maktoum se insira o serie de stradute inguste, umbrite si linistite, unde de o parte si de alta isi au loc numeroase ateliere de croitorie.

Iesind in continuare pe faleza Bur Dubai, admirand Deira de peste canal, un alt obiectiv apare in cale, Muzeul Dubai si nu peste mult timp Bastakya.
In urma cu un secol, aici erau doar nisipuri, colibe din frunze de palmier si case cu turnuri de vant, situate in jurul canalului Dubai, iar o vizita in Bastakya este obligatorie pentru a intelege intr-adevar vechiul Bur Dubai.

Una dintre cele mai importante mosteniri arhitecturale ale Dubaiului, Al Bastakya reprezinta un stadiu important in dezvoltarea arhitecturala civila si urbana a emiratului. Ea se extinde pe o lungime de 300 m si reprezinta una dintre cele mai vechi zone rezidentiale situata in partea estica a Bur Dubai. Numele sau provine de la orasul Bastak, din sudul Iranului, negustorii persani fiind cei care au infiintat aceasta asezare pe malul canalului Creek.

Zona a fost infiintata in anul 1859 si este cunoscuta, in mod distinctiv, prin stilul sau traditional determinat de temperaturile ridicate: ziduri groase, ferestre mici, turnuri de vant si alei inguste intre casele de culoarea nisipului.  O parte din aceasta arhitectura s-a transmis si se regaseste si astazi in constructia locuintelor din multe cartiere ale Dubaiului modern.

O data descoperita si aceasta parte a orasului Dubai nu va mai parea doar o plasmuire a lumii moderne ci un oras in sine, cu traditiile si propria sa mostenire istorica. Partea veche a orasului are farmecul sau, nu mai prejos decat noile si spectaculoasele cartiere construite in ultimii ani.

Despre un hotel in care va puteti caza daca va hotarati sa dati o tura prin Dubai puteti citi in articolul despre Movenpick Deira, un hotel pe care il recomand cu mare caldura.

Articole pe aceeasi tema:

This entry was posted in Destinatii externe, Emiratele Arabe Unite and tagged , , , , , , , , , , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *